Imunita a letná dovolenka
Autor: Barbora B.
Pondelok, 29. jún 2015
Imunita a letná dovolenka

Celý rok trávite väčšinu dňa v práci, tak by ste v lete nemali zabúdať na to, že dovolenka nie je nadštandardným luxusom, ktorý si aspoň raz v roku doprajete, ale nutnosťou. Vy i vaše telo potrebujete z času na čas vypnúť a dopriať si oddych, ktorý z vás odplaví stres a nabije vás novou energiou. Ak zvažujete, že sa dovolenky tento rok vzdáte, riskujete, že sa neskôr budete zodpovedať svojej zlej imunite..


Aktívne či pasívne? Je to na vás!

Každý si svoju dovolenku predstavuje inak, niekto ako celodenné opaľovanie na pláži, iní dávajú prednosť adrenalínovému surfovaniu. Podstatné však je, brať pri výbere dovolenky do úvahy vaše povolanie. Človek, ktorý má sedavé zamestnanie, nehýbe sa a celé dni sedí za počítačom, by si mal počas dovolenky dožičiť pohyb. Čo tak výprava po slovenských jaskyniach či hradoch alebo ak ste pri mori, dať si predsavzatie, že každý deň si zaplávate aspoň desať kilometrov? Ak celý rok pracujete manuálne, zregenerujte svoje telo niekde pri vode alebo na wellness pobyte v horách.

 

Imunita je v lete skúšaná

Aj keď je všeobecne známe, že vírusy sa šíria predovšetkým v studenom a sychravom prechodnom počasí, ani v lete nemáte istotu, že sa vám choroby okľukou vyhnú. Organizmu dáva zabrať najmä náhla zmena teplôt. Po prechádzke rozpálenými ulicami zasadnete do príjemného chládku kaviarne, na nákupy sa vyberiete do klimatizovaných obchodov a nákupných centier. A nakoniec i v aute si počas cesty domov zapnete klímu na plné obrátky.  Čím väčšiemu teplotnému šoku však telo vystavujete, tým menej energie mu ostáva na prirodzenú obranyschopnosť pred choroboplodnými zárodkami. Podľa odborníkov by optimálny teplotný rozdiel pri prechode z jedného prostredia do druhého nemal prekročiť hodnotu 7 °C. Ak svoj imunitný systém, a teda i celý organizmus, často vystavujete týmto nástrahám, razom sa objaví pocit škriabania v krku, dráždivý kašeľ a bolesti hlavy. A tak sa môže stať, že zatiaľ čo ostatní sa po práci vyberú schladiť na kúpalisko, vy unavení zamierite rovno domov do postele. Ako sa môžete ochrániť? Možno vám to príde ako rada na leto smiešne, ale mať vždy so sebou sveter s dlhým rukávom, nie je na škodu. Tak sa budete vedieť prispôsobiť každému teplotnému prostrediu.

 

Desať možností, ako môžete v lete nakopnúť svoju imunitu:

1.      Zmena vzduchu

A to doslova. Úplne primárny dôvod, ale aj tak, podstatný. V súčasnosti je vzduch, obzvlášť vo veľkých mestách, až alarmujúco znečistený. Vaše dýchacie cesty i imunitný systém tak zaručene nadchne príjemný slaný morský vzduch, či jemný vysokohorský vánok.

2.      Vyspite sa doružova!

Úprimne, koľko ľudí môže povedať, že nepotrebuje pri rannom vstávaní pomoc budíka? Tiež máte pri rannom vstávaní pocit, že by ste zvládli ešte dve-tri hodinky v posteli navyše. Ak máte počas roka spánku a kvalitného odpočinku nedostatok, hneď prvý deň dovolenky nezabudnite dať svojmu budíku „voľno“.

3.      Nebojte sa slniečka!

Využite slnečné lúče vo svoj prospech a namiesto toho, aby ste si počas roka dopĺňali vitamín D, nasajte ho rovno z ovzdušia. Dávajte si však pozor na spálenie a keď je slnko najintenzívnejšie, doprajte si siestu.

4.      Otužujte i zahrievajte

Kúpanie vo vode sviežej teploty vašu obranyschopnosť posilní. Nezabudnite si však po odchode z kúpaliska alebo mora ihneď vymeniť mokré plavky za suchú spodnú bielizeň. A ak večer len tak leňošíte pred televízorom a máte studené nohy, vedzte, že nie je hanba dať si ponožky. Nohy v teple sú pravidlom číslo jedna v každom ročnom období.

5.      More a voda

Za vhodný spôsob, ako podporiť fungovanie imunitného systému sa pokladá pobyt pri mori. Či už celý deň hráte bedminton, minigolf, polihujete na pláži alebo na nafukovačke, podstatné je, že vdychujete čerstvý morský vzduch.

6.      Naservírujte si niečo zdravé

Dnešné potraviny obsahujú nadmerné množstvá rôznych farbív a konzervačných prípravkov. Či chceme alebo nie, cez stravu sa do nás dostávajú látky, ktoré imunitu negatívne ovplyvňujú. Využite to, že ste vycestovali do krajiny s teplejšou klímou a jedzte potraviny, ktoré tam nájdete rásť voľne. Odtrhnite si napríklad v Grécku figy priamo zo stromu!

7.      Potulky jaskyňami

Na organizmus a imunitný systém blahodarne pôsobí aj pobyt v prírodnej jaskyni – speleoterapia. Dajte však prednosť tým prírodným pred umelo vytvorenými- soľnými. Tieto jaskyne totiž nemajú viaceré významné vlastnosti prirodzených jaskýň, a preto sa nedajú v účinnosti zrovnávať.

8.      Sladká chuť leta

Namiesto cukru napumpujte telo sladkou energiou, ktorú si sami zaobstaráte. Vyberte sa do lesa a nazbierajte si čučoriedky či brusnice. Alebo si oberte krík s ríbezľami. Využite to, čo nám dáva príroda.

9.      Čo tak pestrejšie menu?

V črevách je usídlených najviac buniek tvoriacich imunitný systém. Práve tu sa vstrebáva prevažná časť vitamínov a iných ochranných látok. Preto je dôležitá zdravá a vyvážená strava. Počas záhradných party si skúste okrem mäsa ugrilovať i cuketu, kukuricu, špargľu či iné druhy zeleniny.

10.  Dávka vitamínov

Nezabúdajte si každý deň na olovrant pribaliť nejaké ovocie. To obsahuje množstvo vitamínov, ktoré imunitný systém udržia v strehu. Doplniť ich môžete dávkou vitamínu C a zmesou aminokyselín, oligopeptidov a nukleidov, ktoré môžu prispieť k normálnej funkcii imunitného systému a potlačeniu únavy a vyčerpania. 

Kategória: Zdravie